Gregory Porter

In 2010 luisterde ik naar een jazzzender online uit Amerika, en ontdekte (een Held naar mijn woorden) Gregory Porter

Meteen naar de eerste geluiden/sounds van deze ontzettend mooie soulstem bedacht ik, “ik wil met deze man muziek maken”. Na veel contact met de manager hadden ik een mogelijk concert geplant, alleen de data moest nog worden vastgelegd.

Helaas : Op dat moment was natuurlijk de grote doorbraak via Radio6, cd verkoop, concerten met WDR bigband, Metropool orkest enz…. , wat deze zanger natuurlijk absoluut verdient!

Daarna zijn agenda zo gestegen, en in vele landen geboekt op alle jazz festivals en andere podia, dat wij met The Smallband helaas niet tot een concert hebben kunnen komen.

“Maar wie weet wat er nog in de planning zit …. ūüėČ Blijf The Smallband website checken!”

Ondertussen geniet ik van de mooie CD’s die deze man heeft gemaakt, de te gekke youtube filmpjes die er te vinden zijn, samen met zijn band, en toffe concerten regelmatig in Nederland. Een te gekke sound, en het lijkt hem zo makkelijk af te gaan ūüôā

Luister naar deze man … ik word er stil van!!

Gelukkig heb ik hem enkele malen live mogen bewonderen ūüôā

Een mooi stuk over Gregory:

Gregory Porter’s WORDEN GOED en ECHT GOEDE HANDEN Verzamel lofuitingen op Eind van het jaar

55 Grammy ¬ģ Award genomineerde: Best Traditional R & B performance
FM JAZZ Award genomineerde (UK): Album van het Jaar
SoulTracks Album van het Jaar
ITUNES: Jazz Vocal Album van het Jaar
Edison Music Award: Jazz Vocal Album van het Jaar
NPR Ann Powers ‘: Top 10 Albums van 2012,
NPR Music’s 100 Favorite Songs Of 2012: “Be Good (Lion’s Song)”
Real Good Hands werd ook gekenmerkt als ITUNES LIED VAN DE WEEK

Gregory Porter explodeerde op de internationale muzieksc√®ne met zijn debuut-cd,¬†Water¬†in mei 2010, en heeft pijnigde tot een voortdurende stroom van fantastische prijzen en awards.¬†Porter’s¬†Wateroogstte een ‘Best Jazz Vocal’ Grammy ¬ģ¬†¬†¬†nominatie (een zeldzame prestatie voor een debuut-opname), steeg naar # 1 zowel op iTunes en Amazon in de UK en steeg op een internationale serie van ultimo ‘Best Of’ lijsten voor 2010 in verschillende genres, en binnen een karige 15 maanden opgericht hem als een geduchte internationale touring kunstenaar.¬†Nu BE GOOD, heeft zijn tweede album kreeg nog meer bijval, plus een Grammy ¬ģ nominatie in een cross-over R & B categorie.

Met¬†Be Good,¬†uitgebracht op 14 februari 2011¬†¬†¬†Porter overtroffen de verhoogde verwachtingen van zijn follow-up van¬†het water.¬†Featuring winnende combinatie Porter’s van “uitstekende originele songs, erudiete teksten en sociale commentaar, bovenste lade muzikaliteit en improvisatie, en een stem te sterven” (Jazz Wise),¬†Be Good¬†is een muzikale compendium van groove-driven hoogstandjes, vari√ęrend van rustige ballads tot up-tempo branders, van romantische charmers tot krachtige, blues-getinte anthems.¬†Toen zijn¬†lied Real Good Hands werd geselecteerd als Itunes Lied van de Week, meer dan 200.000 nieuwe fans gedownload van de lied en werden ingevoerd om zijn handtekening soul-jazz be√Įnvloed.¬†Nu dat liedje ook leverde hem een welverdiende Grammy ¬ģ nominatie voor beste traditionele R & B performance.

Be Good¬†vindt Porter omgeven door de kern van zijn powerhouse werkende band, met wie hij nam zijn Grammy ¬ģ¬†¬†¬†genomineerd debuut, en die hebben uitgevoerd met hem voor meer dan drie jaar nu: Chip Crawford op piano, Aaron James op bas, Emanuel Harrold op drums, en Yosuke Sato op altsax.¬†¬†¬†Onder de vaste hand van producer Brian Bacchus, Porter en de band aanleiding tot nieuwe hoogten op¬†Be Good,¬†die verder wordt aangewakkerd door rijkelijk emotionele hoorn regelingen door associate producer van de cd’s en de muzikaal leider, Kamau Kenyatta, die¬†watergeproduceerd en die blijft spelen een belangrijke rol in Porter’s sound.¬†¬†¬†Kenyatta voert ook op een track (“Geschilderd op Canvas”) en gast instrumentalistenKeyon Harrold op¬†trompet en¬†Tivon Pennicott optenorsax worden ook gekenmerkt door.

 

Portier tikte de wonderbaarlijke talenten van veteraan producer Brian Bacchus voor¬†Be Good.¬†¬†Bacchus, wiens A & R successen Norah Jones ‘Grammy ¬ģ-winnende¬†Come Away with Me,¬†evenalsCassandra Wilson, Gonzalo Rubalcaba, Wild Magnolias,¬†en Joe Lovano’s eerbetoon aan opera legende Enrico Caruso,¬†Via Caruso,¬†en die projecten heeft geproduceerd voor onder gerenommeerde jazzartiesten zoals Randy Weston,Lizz¬†Wright, Richie Havens,¬†Ronny Jordan, en Patricia Barber, eerst ontmoette Porter via een wederzijdse vriend.¬†¬†¬†De twee herkende onmiddellijk een gedeelde gevoeligheid, een gevoel van muzikale kameraadschap die resulteerde in een sterke in-studio samenwerking.

“Gregory is de real deal en een openbaring in termen van nieuwe mannelijke jazz-zangeressen, maar ik denk dat zijn stem in combinatie met zijn songwriting het ding dat laat de meeste luisteraars met hun mond open kunnen zijn,” zegt Bacchus. “Er zijn veel solide geweest singer songwriters afkomstig uit onder de jazz paraplu van de laatste 10 jaar die meestal vol met folk en country invloeden. Gregory is het eerste dat ik hoor dat regelrecht komt uit een echte klassieker soul bag (dwz Bill Withers, Curtis Mayfield , Donny Hathaway) als songwriter, maar met beide voeten stevig in de bodem jazz. ”

Een ontwapenend oprechte performer, met een groef die nooit stopt, een stem van ongelooflijke virtuositeit en een schijnbaar universele aantrekkingskracht als songwriter,¬†¬†¬†Teksten Porter’s spreken vaak als dromen doen, in de taal van het beeld en emotie, grondig te communiceren maar niet altijd direct.¬†¬†¬†Zijn doel als songwriter, zegt hij, is “een oprechte boodschap over mijn gevoelens over liefde, cultuur, familie en onze menselijke vreugden en pijn te cre√ęren.” Zelfs in gesprek dat hij leunt naar het po√ętisch: “Net als het lied ‘Geschilderd op Canvas ‘zegt,’ ik ben ‘gemaakt van het pigment van de verf die wordt gelegd op’ … proberen om eerlijk en biologisch in mijn kleuren die ik laten zien.¬†“Be Good¬†duidelijk bereikt dat doel, en bewijst ook om een breed palet hebben van kleuren te tonen.

De CD’s openingstrack, het nummer hierboven vermeld, meesterlijk priemgetallen het doek van Porter’s tweede album.¬†¬†¬†Zacht als een verhaaltje voor het slapengaan-teller, zijn zang weven naadloos in en rond de warme tinten die door de kern van zijn band, versterkt door de sprankelende draden van Kamau Kenyatta’s tenorsax en impressionistische pianospel Chip Crawford’s.¬†¬†¬†“Be Good, (Lion’s Song)” (de leidende single van het album) is een favoriet bij Porter’s live shows voor enige tijd, hier eindelijk zijn langverwachte debuut.¬†¬†De upbeat tribute ‘On My Way to Harlem “sijpelt met de bruisende culturele energie van de Harlem renaissance figuren die ooit de straten in de buurt van St. Nick’s Pub, waar werkende band Porter’s kwamen samen en waar hij uiteindelijk gestold zijn overtuiging om zijn eerste plaat op te nemen liep in 2010.¬†¬†¬†“Ik ben opgegroeid in Californi√ę en nu woon ik in Brooklyn,” legt Porter, “maar dan nog, ik voel dat de geest van de kunstenaars die kwam uit Harlem – van Duke Ellington tot Langston Hughes – zo heeft invloed gehad op mijn werk dat Harlem is evenzeer een deel van mij, alsof ik daar had gewoond. ”

De soulvolle geest van de jaren ’70, belichaamd door artiesten als Lou Rawls en de Chi Lights, weer echo’s in de stijl van Porter’s “Real Good Hands ‘, een track die duidelijk maakt dat Porter is een complete romantisch hart.¬†Op de intrigerende ballad, ‘The Way You Wanna Live’, een lied van gevaarlijke persoonlijke keuzes die hij gewijd aan Amy Winehouse tijdens een optreden op het Blue Note in New York slechts enkele dagen na haar vroegtijdige dood, Chip Crawford’s aangrijpende aanraking op de keyboards wordt ge√ęvenaard door Porter’s fervente levering.¬†¬†¬†Next up, de band bescheiden, stevige rapport onderstreept de tederheid van teksten Porter’s over “Wanneer heb je geleerd?”

“Imitation of Life,” de eerste van de drie tracks op¬†Be Good¬†niet geschreven door Porter, is de titel track van een Oscar-genomineerde film uit 1959 met in de hoofdrol Lana Turner en Sandra Dee.¬†Geschreven door Paul Francis Webster en Sammy Fain, die ook schreef de Academy Award-winnende “Love Is a Veel Splendored Thing,” en de Johnny Mathis hit, ‘A Certain Smile, “Imitation of Life” werd oorspronkelijk uitgevoerd door Earl Grant en heeft zelden sindsdien opgenomen.

Porter, de jongste van een gezin van 6 getogen in Bakersfield Californi√ę door een alleenstaande moeder die ook een dominee, biedt een show stoppen en inspirerend oprechte eerbetoon aan deze duidelijk uitzonderlijk vrouw in “Mother’s Song,” benadrukken de buitengewone invloed haar liefde en standvastigheid heeft op zijn leven en werk.¬†“Our Love” dat verwijst naar het thema van de romantische liefde die slaagt, ondanks de kansen en ondanks naysayers, ondersteunt mellow mood van de cd’s tot Porter schudt dingen volledig met de scat-verbogen, hoge energie “Bling Bling”.¬†¬†¬†Vervolgens Porter levert misschien wel een van de heetste en grittiest versies ooit op de plaat van Nat Adderly’s klassieker, ‘Work Song’, een harde rij-blues en jazz standaard die is opgeslagen door zangers als ongelijksoortige als Nina Simone, Bobby Darin, Sammy Davis, Jr en Johnny Rivers.¬†Porter sluit de procedure met een a capella versie van “God Bless the Child, ‘dat zo is ingetogen als een gebed en zo troostend als een slaapliedje.

Recensie na recensie, zijn critici ge√Įnspireerd om commentaar te leveren op Porter als een nieuwe ‘koning’ van de jazz, “en een” leider van de groep, “een performer van buitengewone aanwezigheid die is vergeleken met de grootste van de groten der aarde, zoals Joe Williams, Nat Cole, Donny Hathaway en Marvin Gaye.¬†¬†¬†Muziek zo massief als zijn opnames zijn en zo krachtig en eerlijk als magnifieke stem van Porter’s is, kan het gewoon goed de schittering van zijn po√ęzie en de onbewaakte diepte van zijn emotionele aflevering, dat is het meest tanken zijn snelle stijging aan bekendheid.¬†¬†¬†Terwijl de fans zeker zal verleiden om diep autobiografische boodschappen interpreteren midden van de verhalen van liefde en verlies, dat Porter heeft gecomponeerd voor¬†Be Good,¬†Porter is snel om erop te wijzen dat hij meer schilder dan fotograaf.¬†¬†¬†¬†“Mijn liedjes kan beginnen vanuit een plaats van persoonlijke ervaring,” legt hij uit, maar hij gebruikt zijn dichterlijke vrijheid vrij.¬†“Ik probeer niet aan een bepaald perspectief op de muziek te leggen.¬†¬†¬†Ik wil luisteraars te worden be√Įnvloed ieder op zijn of haar eigen manier, en bewoog zo veel door wat te lezen tussen de regels als wat de teksten zeggen. ”

Porter’s opgaande ster is het meest helder in Europa bekeken, vooral in het Verenigd Koninkrijk, waar hij heeft uitgevoerd op Jamie Cullum’s BBC-radioprogramma, op Later met Jools Holland,¬†¬†¬†als¬†¬†een kenmerkte gast op het London Jazz Festival en als een van de twee speciale gasten op Carole King’s¬†¬†¬†2011 BBC¬†¬†¬†vakantie speciale televisie.¬†¬†UK’s Jazz Wise noemde het tijdschrift Water de # 1 Jazz Album van 2011 (de eerste keer dat een vocaal album heeft deze onderscheiding behaald.) En BE GOOD maakte de top vijf lijst voor Album van het Jaar in 2012.¬†Over het kanaal in Frankrijk, pers en radio¬†¬†¬†hebben Porter overladen met ongelooflijke lofbetuigingen, loofden¬†¬†¬†hem als de nieuwe ‘Roi of Jazz’, en hem met op de voorkant van de mainstream tijdschrift L’Express, als “de volgende grote stem in Jazz.”

OVER GREGORY PORTER

Bekroond als “…. de volgende grote mannelijke vocal jazz ster” door Allmusic.com, werd Gregory Porter geboren in Los Angeles, opgegroeid in Bakersfield, en woont nu in het Bedford-Stuyvesant gebied van Brooklyn.¬†¬†¬†Hij kreeg zijn begin zingen in kleine jazzclubs in San Diego, waar hij woonde, terwijl in San Diego State University (waar hij woonde op een football beurs, als een buiten linebacker, totdat een buitenspel gezet door een schouderblessure.) Zijn eerste studio-ervaring resulteerde in zijn worden gekenmerkt op Hubert Laws¬†‘Onthoudt de Unforgettable Nat King Cole¬†(op “Glimlach”), een bijzonder geschikt begin voor een jonge man die, als kind, niet alleen gebruikt om mee te zingen op de Nat King Cole legt zijn moeder zou spelen, maar wie zou gaan naar theater publiek te imponeren met een diep persoonlijke one man show, Nat King Cole en mij.¬†¬†¬†Die show, die liep voor twee maanden bij het ‚Äč‚Äčcentrum van Denver voor de Podiumkunsten, werd voorafgegaan door Porter’s werk in het Aint Nothin ‘But the Blues.¬†¬†¬†Hoewel hij had slechts een minimale voorafgaande theatrale ervaring (in de Doo Wop musical ‘Avenue X “), Porter uiteindelijk werd gegoten in¬†een van de acht hoofdrollen wanneer het spel geopend in San Diego, en uiteindelijk volgde het naar Off-Broadway en vervolgens Broadway theater, waar de New York Times, in zijn 1999 positieve beoordeling, genoemd Porter bij de show “powerhouse line-up van de zangers. ”¬†¬†¬†Het is niet Nothin ‘But the Blues ging op zowel Tony en Drama Desk Award nominaties dat jaar verdienen.

In 2009, Porter ondertekend met Harlem-based label Mot e ma Music, het vrijgeven van zijn debuut-cd,Water,¬†in mei 2010.¬†¬†¬†Water¬†heeft verdiend Porter ongelooflijke accolades van jazz en soul media gelijk.¬†¬†¬†“Warmte jassen elke regel van Gregory Porter’s intieme jazz en soul debuut. Hints van Nat King Cole bloeden door mondige frasering Porter’s, maar het gewicht van Joe Williams en het spiritualisme van Bill Withers resoneert, ook …. Porter’s overtuiging en traditionalisme .. .. levert een verfrissende, eigentijdse mannelijke jazz stem waard genieten. ”¬†lyrisch Creative Loafing Atlanta.USA Today is overeengekomen, het sluiten van een uitstekende beoordeling door te zeggen, “De veelzijdige Porter’s¬†Water¬†laat je overspoeld met verleidelijke grooves.”

Volgens de New York Times, “” Gregory Porter heeft de meeste van wat je wilt in een mannelijke jazz-zangeres, en misschien een ding of twee je niet wist dat je wilde. ”¬†¬†¬†In navolging van die gevoelens was de BBC Kevin LeGendre, die zei: “Gregory Porter heeft een stem en muzikaliteit om rekening mee.”

Twee video’s off van¬†het water¬†zijn vrijgegeven, voor de nummers “Illusion” en de politiek geladen “1960 What?”¬†¬†¬†Beide hebben aanzienlijke airplay gekregen in het hele land, op dergelijke nationale verkooppunten zoals VH-1.¬†De video voor¬†BE GOOD (Lion’s Song)¬†heeft bewezen een grote attractie op op you tube als het nadert 400.000 keer bekeken.